Επιμορφωτικό σεμινάριο 400 ωρών με θέμα «Ειδική Αγωγή και Επαγγελματικός Προσανατολισμός»
Το Κέντρο Έρευνας και Αξιολόγησης στην Επαγγελματική Συμβουλευτική υλοποίησε κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2009-2010 και 2010-2011, δύο ετήσια επιμορφωτικά σεμινάρια 400 ωρών, εγκεκριμένα από το Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (πράξη 5/6-4-2009) και από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του ΥΠ.Ε.Π.Θ. (έγγραφο 49018/Γ6/30-4-2009), τα οποία αφορούσαν στη σύνδεση Ειδικής Αγωγής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Τα σεμινάρια απευθύνονταν σε εκπαιδευτικούς της προσχολικής αγωγής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και στις ειδικότητες του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού των μονάδων ειδικής αγωγής. Βασικός στόχος ήταν η παροχή γνώσεων σε θέματα επαγγελματικής συμβουλευτικής και προσανατολισμού που αφορούν τις ειδικές ομάδες, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, με σκοπό να βοηθηθούν οι εκπαιδευτικοί και το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό των μονάδων ειδικής αγωγής στην αντιμετώπιση των ζητημάτων εκπαιδευτικού και επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών με ειδικές ανάγκες. Το σεμινάριο περιελάμβανε 300 ώρες διδασκαλίας και 100 ώρες πρακτικής άσκησης σε Σχολεία και Φορείς Ειδικής Αγωγής, εκπόνηση τελικής εργασίας και τελική γραπτή εξέταση.
Κεντρικοί άξονες σεμιναρίου:
Μέρος Α: Ειδική Αγωγή (150 ώρες)
- Θεωρητική προσέγγιση, ορισμοί, κατηγοριοποίηση των ατόμων με αναπηρίες
- Νομοθεσία ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
- Περιγραφή μορφών αναπηρίας, αίτια, σχεδιασμός προγράμματος για την εκπαιδευτική/ψυχολογική αντιμετώπιση, εκπαιδευτικά πλαίσια, στατιστικά στοιχεία και έρευνες
- Νοητική υστέρηση και σύγχρονα εκπαιδευτικά πλαίσια
- Αυτισμός
- Άτομα με προβλήματα ακοής
- Άτομα με προβλήματα όρασης
- Άτομα με κινητικές αναπηρίες
- Άτομα με μαθησιακές δυσκολίες
- Άτομα με χρόνιες παθήσεις
- Η ευρωπαϊκή διάσταση
- Θέματα εξελικτικής ψυχολογίας και εξελικτικής ψυχοπαθολογίας
- Συμβουλευτική στο ειδικό σχολείο
- Αναπηρία και οικογένεια
Μέρος Β΄: Επαγγελματικός Προσανατολισμός (150 ώρες)
- Ανάπτυξη του ατόμου – επαγγελματική ανάπτυξη
- Επαγγελματική ανάπτυξη των ατόμων με αναπηρία
- Επαγγελματική συμβουλευτική και προσανατολισμός-θεωρίες
- Αρχές Συμβουλευτικής για άτομα με αναπηρία
- Ατομική - Ομαδική συμβουλευτική
- Δεξιότητες επαγγελματικής συμβουλευτικής
- Δυνατότητες εκπαιδευτικής και επαγγελματικής ένταξης .
- Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός ατόμων με αναπηρία
- Ο ρόλος των γονέων, συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς
- Σχεδιασμός σταδιοδρομίας ατόμων με αναπηρία
- Το θεσμικό πλαίσιο για την επαγγελματική ένταξη των ατόμων με αναπηρία
- Πληροφοριακό υλικό
- Επαγγελματική αξιολόγηση, εργαλεία αξιολόγησης στον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό/επαγγελματική προσαρμογή
- Χορήγηση ψυχομετρικών κλιμάκων
- Επαγγελματική τοποθέτηση / τεχνικές
- Προστατευμένα εργαστήρια
- Συμβουλευτική γονέων , δασκάλων και άλλων επαγγελματιών υγείας
- Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για τα άτομα με αναπηρία
Επιστημονική Υπεύθυνη: Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου,
Καθηγήτρια Επαγγελματικής Αξιολόγησης και Καθοδήγησης
Αναπληρωτής Επιστημονικός Υπεύθυνος: Ηλίας Μπεζεβέγκης,
Καθηγητής Εξελικτικής Ψυχολογίας