Αρχική σελίδα » Ερευνητικά Προγράμματα και προγράμματα παρέμβασης » Ερευνητικά προγράμματα και προγράμματα παρέμβασης στην Ελλάδα » Πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων λήψης απόφασης σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων λήψης απόφασης σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (2007-2009)

Η ερευνητική ομάδα του  Κέντρου Έρευνας και Αξιολόγησης στην Επαγγελματική Συμβουλευτική σχεδίασε και υλοποίησε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης για την Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Λήψης Απόφασης σε μαθητές Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου, με σκοπό την παροχή βοήθειας στους μαθητές ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν τις λογικές διαδικασίες κατά τη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων. Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα στοχεύει να βοηθήσει τους μαθητές στην αξιολόγηση των εναλλακτικών επιλογών μέσω της εκμάθησης συγκεκριμένων τεχνικών λήψης απόφασης. Η πιλοτική φάση του προγράμματος υλοποιήθηκε σε επτά σχολεία, ενώ η κύρια φάση περιλάμβανε την εφαρμογή σε πάνω από 20 σχολεία σε όλη την Ελλάδα.

Το πρόγραμμα αποτελείται από επτά συναντήσεις διάρκειας μιας διδακτικής ώρας και μπορεί να εφαρμοστεί σε ομάδες 8-14 ατόμων. Σε κάθε συνάντηση, ο σύμβουλος παρουσιάζει μια συγκεκριμένη τεχνική λήψης απόφασης και στη συνέχεια καλούνται οι μαθητές να ασκηθούν στην τεχνική που τους διδάχθηκε με τη βοήθεια ασκήσεων οι οποίες είναι συγκεκριμένα σενάρια. Παράλληλα, σε κάποιες συναντήσεις παρουσιάζονται ορισμένα από τα πιο κοινά λάθη στη λήψη απόφασης και, αντίστοιχα, οι ασκήσεις αφορούν στην αξιολόγηση της δυνατότητας των μαθητών να αναγνωρίσουν το λάθος και να το αποφύγουν.

Για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του προγράμματος χρησιμοποιήθηκε το Ερωτηματολόγιο Σκέψεων Σταδιοδρομίας (Career Thoughts Inventory) και η Κλίμακα Λήψης Απόφασης από το Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Ανάπτυξης (Career Development Inventory – Decision Making Scale), τα οποία χορηγήθηκαν στους μαθητές πριν την έναρξη του προγράμματος και μετά τη λήξη του. Το πρώτο ερωτηματολόγιο μετρά τις δυσλειτουργικές σκέψεις του ατόμου σε σχέση με τις αποφάσεις σταδιοδρομίας, ενώ το δεύτερο μετρά την ίδια την ικανότητα λήψης απόφασης. Η αξιολόγηση έδειξε ότι υπήρξε σημαντική διαφορά σε όλες τις διαστάσεις των ερωτηματολογίων. Οι εκπαιδευτικοί/ σύμβουλοι που εφάρμοσαν το πρόγραμμα, ανέφεραν ότι το μάθημα έγινε πιο ευχάριστο και δημιουργικό, ενώ η ωφέλεια των μαθητών ήταν φανερή.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στο συνέδριο του  International Association for Counselling (IAC), το οποίο έλαβε χώρα στη Μάλτα τον Ιούλιο του 2007.

 

Σχετική δημοσίευση:

Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ., & Δρόσος, Ν. (2008). Ανάπτυξη δεξιοτήτων λήψης εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Εφαρμογή πειραματικού προγράμματος παρέμβασης. Νέα Παιδεία, 125: 43-59.

< Back